27.7.2018

På väg till Makongeni - minibussen åker från Finland till Kenya för att arbeta med välgörenhet

Vi skrev tidigare i vår blogg om Home Street Home organisationen, som verkar för barnens hälsa och rättigheter, samt Rajala Pro Shops samarbete i Kenya. Historien fortsätter när organisationens grundare och fotograf Viola Wallenius, och Mika Lampinen som har jobbat som volontär i Kenya, startade minibussen i Jämsänkoski (drygt 20 mil norr om Helsingfors) på väg mot Kenya den 10 juni. Beräknad ankomst till Kenya är någon gång i mitten på juli.

Väl framme kommer minibussen att användas i hjälparbetet. Avsikten med resan är att organisationen ska få uppmärksamhet och Rajala deltar igen i samarbetet.

Du kan läsa mera om Rajalas tidigare samarbete med This girl can -fotoprojektet här.

P1000229_(1) 

Minibussprojektet fick sin början utifrån det behov vi såg i Kenya 

Idéen till minibussprojektet föddes då Mika Lampinen jobbade som volontär för Home Street Home organisationen i Kenya i januari 2017. Med den erfarenheten kände Lampinen att han skulle kunna göra ännu mera för organisationens verksamhet.

”Mika lade märke till hur besvärligt det var att arbeta utan ett transportmedel. Han började fundera på saken och när han återvände till Finland utvecklade han idén och projektet På väg till Makongeni fick sin början”, berättar organisationens grundare Wallenius. 

 

Home Street Home:s huvudprojekt är att grunda ett skyddscenter 

Home Street Home har 21 projekt på gång, men det viktigaste är att grunda ett skyddscenter, HSH Rescue Center i byn Makongeni. Hittills har verksamheten hjälpt mer än 4 000 barn.

Vårt skyddscenter kommer att hjälpa unga flickor som blivit sexuellt utnyttjade, hotas av tvångsäktenskap eller könsstympning. Centret kommer också att erbjuda kursverksamhet i form av Activity/Workshop-lokaler till ungdomar i omnejden. Där kommer att finnas bl.a. datorsalar, symaskinssalar samt rum för kreativa aktiviteter”, berättar Wallenius.

I centret kommer också att finnas en liten klinik med mödravård och BVC samt ett daghem för barn med funktionshinder. 

 

När minibussen slutligen har nått sitt slutmål kommer den att fungera som centrets räddningsfordon.

”Med den kan man hämta hjälpbehövande och människor i nöd samt transportera saker eller t.ex. hämta volontärer från flygplatsen”, säger Wallenius

 

Bussen och kuskarna fick vänta på visum i Grekland 

Bussen startade från Jämsänkoski till Helsingfors och där tog de nattbåten till Tallinn. Därifrån fortsatte resan genom Estland, Lettland och Litauen till Polen i närheten av Auschwitz.

”Under resan kände Mika på sig att någonting var fel så vi beslöt oss för att stanna. Tur att vi kollade, för det visade sig att fälgen på vänster bakdäck hade spruckit. Det hade kunnat bli riktigt farligt på motorvägen. Tur att någon skyddande ängel var med oss”, beskriver Wallenius.

”När felet var lagat fortsatte resan till Slovakien och Ungern. Under resan har vi bott på campingar och mackparkeringar.

 

”När vi startade från Ungern lät det konstigt i bilen och däcken skakade. Vi beslöt oss att vända oss till en bilverkstad och det kom fram att drivaxeln hade gått sönder. Det tog sedan några timmar att reparera. Nu var det andra gången som en skyddande ängel var med oss! Tur att felet hittades och ingenting allvarligt hände så att vi kunde fortsätta färden mot Serbien”, berättar Wallenius om äventyret.

 

Vi fick kontakt med Wallenius och Lampinen när dom hade kommit till Grekland via Serbien och Makedonien. 

”Det blev 20 mil extra att köra, för båtrederiet meddelade att vi måste ha stämplar i passen från Greklands gränskontroll. Vi hade redan hunnit köra 10 mil från gränsen, när vi vände tillbaka. I tre dagar har vi nu främst kört runt i Grekland – Olympus berget och Apollon templet i Delphi. Igår och idag har vi fått uträttat lite ärenden, för att det var sista vardagen. Vi var bl.a. på Sudans ambassad och skaffade visum”, berättar Wallenius.

 P1010562

 

I Egypten börjar resans mest utmanande körmil

Bilen kör ombord på ett fraktfartyg på väg till Alexandria i Egypten och därifrån är det drygt 600 mil att köra till Kenya, genom Egypten, Sudan och Etiopien. Wallenius antar att med tanke på säkerheten, hettan och vägarnas kondition, kommer körtakten inte att vara den samma som i början av resan. Dessutom kommer det ta sin tid att korsa landsgränserna.

”Vi har räknat ut att, om ingenting oförutsett händer, så kan vi vara framme i Makongeni cirka 3 veckor efter att vi har kommit till Egypten. Allt är ännu ett stort mysterium! Vi kan fastna redan i hamnen i Egypten. Bilen kan gå sönder eller vi kan bli sjuka. Man kan aldrig veta! En flexibel tidtabell är ett måste och säkerheten går i första hand. I mörker kör vi inte och om vi stöter på oroligheter så tar vi en omväg.”

I Egypten hoppar två kenyaner från Makongeni i bilen. Salim är HSH:s projektkoordinator i Kenya och Mwarizo, som är lastbilsförare och från samma by, har jobbat med att köra runt i hela Afrika. Resan fortsätter tillsammans ända fram till slutmålet.

Det är förstås alltid spännande att se om bilen kommer att hålla. Det handlar om en Toyota årsmodell 1995, alltså en äldre modell, och visst har vi ju redan hamnat besöka bilverkstäder”, skrattar Wallenius.

Vi har visserligen kvar resans mest utmanande körmil men Wallenius litar på att allt ordnar sig till slut.

 P1010041

 

Kallelsearbetets betydelse får en att fortsätta även i svåra situationer när man brinner för det

Wallenius var bara 18 år när hon kände behovet att åka till Kenya och jobba med välgörenhet. Efter den upplevelsen var det klart att välgörenhetsarbetet kallar. Utan högskoleutbildning var det svårt för en ung kvinna att få ett sådant jobb som hon ville ha. Därför grundade hon själv en välgörenhetsorganisation där hon nu förverkligar sitt kall.

”För mig är HSH och våra projekt i Makongeni med omnejd en enorm passion som jag aldrig skulle kunna byta bort. Det finns ingenting som är så fint som det som detta arbete ger. Det är helt otroligt, på längre sikt när man märker betydelsen av ens arbete, vad beträffar enskilda barn. Och det att förändringen är ett resultat av vårt arbete. Hela omnejdens utveckling och den förbättrade livskvaliteten påverkas av att barnen och ungdomarna får hjälp.”

Wallenius känner att de via den här organisationen kan för sin egen del förändra en liten del av världen till det bättre.

”Jag tänker helhjärtat fortsätta med det här arbetet som jag brinner för. Jag har bestämt mig att jag tänker driva det här så långt som jag bara kan och jag känner att gränsen inte är nådd ännu på länge. Det här är orsaken till att jag gärna kör 1000 mil, sover på bensinmacksparkeringar och bekymrar mig för visumärenden”, skrattar Wallenius.

Rajala följer Wallenius resa mot Kenya och uppdaterar den här bloggen med vad som händer på vägen.

 

I Rajala Pro Shops webbshop hittar du kameror och tillbehör för varje användningsområde.

HITTA PRODUKTER I WEBBSHOPEN