25.10.2019

Ren tur eller vetenskap: Hemligheten med Audun Rikardsens fotografier

I Norska havet under årets mörkaste tid, då solen aldrig går upp och vattentemperaturen inte överstiger +4°C är livet hårt. Tromsø ligger 350 km norr om polcirkeln och endast ett fåtal vågar sig hit. Det här har inte hindrat Canon Ambassador Audun Rikardsen från att jaga enastående fotografier i Nordens vildmarker i veckor och t.o.m. månader under tuffa förhållanden.

 

Audun kommer från ett litet fiskesamhälle i norra Norge som heter Steigen och han bor nu i en liten by vid kusten utanför Tromsø, även känd som 'Porten till Ishavet'. Han kommer från en valfångarfamilj och det har väckt hans uppskattning och respekt för naturen. Genom hans nyfikenhet och ett brinnande intresse för naturen har han skapat fotografier som väckt global uppmärksamhet. Först och främst är Audun vetenskapsman och biologieprofessor vid universitetet i Tromsø. Vetenskap är kraften som för hans fotografering framåt och via det sprider han sina forskningsresultat ute i världen.

 

5

Canon EOS 6D Mark II + Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. © Audun Rikardsen 

 

En del av hans framgångar beror på hans djupare förståelse för hur djur beter sig och möjligheterna som erbjuds en vetenskapsman samt resten är ren envishet. Audin njuter av att göra det omöjliga möjligt. "Det handlar inte om att ha tur," konstaterar han om sina mest uppseendeväckande bilder. Man kan säga att den omättliga hungern efter fantastiska bilder härstammar från hans ständiga missnöje. Genom att lämna kameran i bergen i månader åt gången för att fånga örnar på sina rastplatser, sänka ner den i isiga hav för att fota lekande valar, gör att han lyckas få imponerande fotografier som också lär åskådarna nya saker. 

 

Har du någonsin tänkt på hur det skulle kännas att vara en fisk som tittar upp mot ett rovdjur?" frågar Audun. Det tankesättet har lett till Rikardsens mest uppmärksammade fotografier. Han har märkt att perspektiv som är omöjliga för människans öga, är möjligt att föreviga med en välinstallerad fotoutrustning.

 

Här berättar han om utmaningar som han stöter på i sitt arbete i arktiska områden, favoritutrustningar och hemligheter bakom hans framgångar.

 

2-49052000017

Audun vill visa i sina bilder hur världen ser ut från bytets perspektiv - här en örn från fiskens perspektiv. Canon EOS-1D X Mark II + Canon EF 8-15mm f/4 L USM. © Audun Rikardsen

 

 

Vad har en vetenskapsman för nytta av fotografering?

 

"Jag har märkt att om jag visar vetenskapliga resultat med fotografier gör det ett större intryck. Jag använder ofta kameran som ett vetenskapligt verktyg. Jag fotograferar t. ex, valarnas stjärtfenor som går att jämföra med våra fingeravtryck. Vi kan jämföra bilder i olika databaser runt världen och kartlägga hur valarna vandrar mellan olika områden.

 

Och vad har en fotograf för nytta av vetenskap? 

 

Som forskare fokuserar jag på mitt mål. Jag planerar och strävar efter att uppnå resultat, det gör jag också när jag fotograferar. Inom forskning måste man ha en bra idé för att kunna få finansiering. Som fotograf måste du också ha en idé för att kunna visa något annorlunda. Och om du har en idé för ett projekt, är det värt att planera det som en forskare.

 

"Många säger: ’Audun, du är så lyckligt lottad’, men det är jag inte.

 

”Om du är passionerad, planerar ditt arbete och vill verkligen nå ditt mål kommer lyckan till dig. Du kan planera din egen lycka.”

 

 

6

Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM. © Audun Rikardsen 

 

Djur i sin naturliga omgivning från unika bildvinklar

 

"Min ambition är att visa ögonblick i naturen som man sällan ser. Man hör ofta att fotografering har blivit så onaturligt för du kan föreviga saker som du i normala fall inte ens kan se. Jag tycker om att mitt fotografi visar ett djur i sin naturliga omgivning och vad det gör på nära håll. Jag vill skapa en atmosfär som får åskådaren att känna sig som en en del av situationen, som om han sitter bredvid djuret."

 

"Beträffande fotografering tycker jag att en bild i sig ska tas bara en gång, utan justeringar eller tillägg – jag vill att bilden ska vara helt naturlig. Jag planerar mina fotografier som en forskare. Ofta när jag får en idé skriver jag upp den och börjar planera hur jag ska förverkliga den. Jag ger aldrig upp. Och om jag misslyckas så försöker jag igen. Mina misslyckanden motiverar mig ännu mer. Det där ögonblicket när jag har lyckats, som jag har jobbat för i veckor eller t.o.m. år, för mig framåt. Så väl som fotograf och som vetenskapsman."

 

 

 Omständigheternas inverkar på valet av kamera

 

"Den viktigaste egenskapen i min utrustning är att den fungerar i svagt ljus och svåra väderförhållanden. Det här betyder att jag behöver en kamera med bra dynamiskt omfång och som tål höga ISO-värden utan för mycket brus. För ögonblicket använder jag Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 6D Mark II och Canon EOS-1D X Mark II kameror."

 

"Många fotografer använder stora teleobjektiv vid fotografering av djur. Det gör jag också – oftast använder jag Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM och Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS II USM objektiv. Men jag tycker också om att närma mig objektet på helt annorlunda sätt.

 

 ”Med ett vidvinkelobjektiv får du också med djurets naturliga omgivning och det gör bilden lite mer berättande. Det säger också mer om själva djuret.”

 

"Du bör känna till och iaktta djurets beteende – genom att jaga dem skrämmer du bara bort dem. När du beter dig på ett visst sätt och ger djuret tid, kommer det att vänja sig vid dig. Till slut tar nyfikenheten över och kommer att närma sig dig. Det är då du får intressanta bilder."

 

"Jag fotograferar ofta under väldigt extrema förhållandena. Kameran blir utsatt för havsvatten, regn och minusgrader, och ibland händer det att jag tappa den. Saker händer ibland väldigt plötsligt och då kan det hända att jag är tvungen att tappa kameran för att snabbt fånga upp en annan. Då måste jag kunna lita på att min kamerautrustning tål det."

 

9-1

 På den här bilden konkretiseras endast en del extrema förhållanden som Audun utsätter sin kamerautrustning för. Canon EOS-1D X Mark II + Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS II USM. © Audun Rikardsen

 

"Mitt gömsle befinner sig på en klippa intill havet och min kamera ska fungera även när jag går därifrån. Där riggade jag Canon EF 16-35mm f/2.8 L III USM kameran för natten. Oftast har jag skyddat linsen med ett linsfilter men då upptäckte jag att det hade läckt vatten mellan linsen och filtret. Jag bestämde mig då för att ta risken och lämna kameran och objektivet ute utan skydd. Det ösregnade under natten och det lät som någon hade använt mitt hustak som en trumma. Jag var lite orolig för hur min kamera skulle klarar sig. På morgonen gick jag och kollade och kunde konstatera att kameran var helt i skick. Det här är orsaken till att jag tycker om Canons L-seriens objektiv – de är så robust byggda." 

 

Varför är tillit så viktig?

"Ibland när du har väntat på en viss situation, du planerar det länge och slutligen är det dags att fullfölja planen. Du vet att nu händer det äntligen och så fungerar inte din kamera. Det hade varit svårare att godkänna än om du själv har gjort bort dig. Ibland kommer det aldrig en ny chans. Därför använder jag kameror som jag vet att klarar sig i extrema situationer. Tillförlitlighet och hållbarhet är mycket viktiga egenskaper."

 

 

Fördelen med ett gömsle

"Eftersom jag är både vetenskapsman på heltid och fotograf blir tiden en utmaning. Om jag ska kunna  fotografera måste jag kombinera det med min forskning. Jag har byggt ett gömsle uppe på bergen ca 2 km från där jag bor. När min dotter har lagt sig brukar jag vandra upp dit för att rigga upp mina kameror med rörelsesensorer, och då sköter kamerorna sig själva."

 

Gömslet fungerar också som ett slags kontor där jag kan koncentrera mig både på min forskning och fotografering. När jag är där kan jag fokusera på mitt jobb utan störande telefonsamtal. Om en örn råkar uppenbara sig kan jag fotografer den. Efter 3 års väntan kommer örnarna äntligen dit och gömslet verkar fungera bra.

 

4-1

© Audun Rikardsen 

 

Möte med en val och en fisketrål

"Jag är uppvuxen i ett kustsamhälle nära naturen och jag kommer ihåg när jag fick mitt första cyklopöga av mina föräldrar. Ovan vattenytan kan jag höra fåglar, människor som prata och billjud. Under ytan är allt annorlunda. Där hörde jag stenar som rör på sig, små små ljud och slutligen total tystnad."

 

"Millimetrarna som skiljer åt dessa två världar har alltid fascinerat mig. Fåglarna dyker ner för att fånga fisk och valarna stiger upp till ytan för att andas. Det här ytvattnet sammanlänkar dessa varelsers liv."

 

Canon-Pro-Audun-July-superhero-tab-1-10-1110

Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 11-24mm f/4 L USM. © Audun Rikardsen 

 

"Ursprungligen byggde jag själv ett dykarhölje för den här bilden. Jag hade en idé i mitt huvud. Jag till och med gjorde en skiss som ser nästan exakt ut som slutresultatet. Jag har observerat  hur späckhuggarna är intresserade av fisketrålare – man ser allt som händer ovanför vattenytan och om man dyker ner ser man det även i undervattensläge. Jag ville ta ett fotografi med fokus på båda världarna men det fanns ingen utrustning på marknaden som i svagt ljus klarade av det. Det var då jag fick idén att själv bygga en. Det gav en kolossal adrenalinkick när stunden var inne och jag kunde föreviga den här bilden.

 

"När jag får idén till att bygga något ber jag mina vänner om hjälp – som oftast är ingenjörer. Jag har några vänner på universitetet i Tromsø som hjälper mig på sin fritid med att bygga kamerahöljen, elektronik för fjärrstyrning av kameror, externa batterier och annat motsvarande. Det har varit oumbärligt att ha vänner som har den här typen av sakkunskaper.

 

Vilket tycker du är viktigast att koncentrera sig på, arten eller platsen?

 

"Jag försöker koncentrera mig på mitt närområde. Jag reser inte så ofta och största delen av mina bilder är tagna inom en radie på några kilometer. Det är en möjlighet som många faktiskt har, oberoende om man bor i centrala London eller i Sahara."

 

 

”Det finns alltid någonting som är karakteristiskt i din näromgivning. Om du koncentrerar dig på det, har du möjlighet att vara på plats just i rätt tid och ta unika bilder som avviker från massan.”

 

 

1-1

© Audun Rikardsen 

 

"Ju bättre du planerar dina bilder dess färre bilder tar du men desto bättre blir de. Med bra planering lyckas nästan hälften av dem. Om du fotograferar spontant kan du ta tusentals bilder och en av dem sticker ut, om du har tur."

 

Hur ser framtiden ut?

 

"Måste medge att det är svårt att kombinera fotografering med jobbet som forskare och samtidigt borde man vara en pappa och en familjemedlem. Hur jag använder min tid är en utmaning och jag vill bli bättre på det. I framtiden skulle jag vilja fortsätta fotografera men jag vill också vara pappa. Jag söker ständigt bättre sätt att kombinera dessa. Hoppas att min dotter också blir tagen av fotografering. Det skulle underlätta massor."

 

 

Artikeln är ursprungligen publicerad på engelska i Canon Ambassador-bloggen. 
Läs den ursprungliga artikeln här  ››

 

Bekanta dig med rajalas urval ››

 

canonin_viiva