12.10.2018

Starten på Rajala Ambassador-tävlingen visade på övertygande kvalitet – Julius Konttinen, deluppgift 1

Uppdraget var att ta tre bilder med var sitt tema: tiden, känslan och storyn. Syftet var också att som fotograf kliva ur sin bekvämlighetszon lite grand.

När jag planerade uppgiften ville jag först och främst sätta min egen prägel på den. Kärntanken hämtade jag ur min egen fotograferingsfilosofi där känslan och storyn alltid kommer först. Jag ville inte ha några begränsningar i fråga om fotograferingsmetod eller stil för att få ett brett urval av bilder.

 

1. Fånga ögonblicke

 

Redan den första uppgiften ger väldigt många möjligheter till olika lösningar. Fotografering handlar ju i grund och botten om att föreviga ögonblick. Själv hade jag valt en bild på ett tursamt ögonblick där jag råkar befinna mig på rätt plats vid rätt tid. Man ska inte underskatta hur viktigt det är att ha tur som fotograf – fast det i slutändan kanske inte handlar om tur om man alltid har kameran med sig när det rätta ögonblicket kommer.

 

1B

 

Ett exempel på detta är bilden från en festival där stormen slår till när det precis innan varit soligt med en blå himmel. Även gatufotografering är som gjord för denna typ av uppdrag. Ett annat alternativ hade kunnat vara att fotografera ett fruset ögonblick i studion – ett exempel på detta är denna bild som togs för en restaurang där ett champagneglas går i tusen bitar i luften. För bilder som denna använder jag gärna ljusstarka objektiv med snabbt fokus som är lätta att ha med sig. Alla dessa tre bilder är tagna med ett Nikkor 50/F1.4. För att fånga champagneglaset och frysa rörelsen använde jag dessutom studioblixtar.

1a

 

2. Föreviga känslan

 

Att fånga känslan är det som i mitt tycke skiljer guldkornen från sandkornen. En skicklig fotograf bygger upp en story där de mest vardagliga situationerna sprudlar av känslor. Att känslor är subjektiva är en annan utmaning: Att en bild är känsloladdad för fotografen innebär inte per automatik att känslorna finns där även för betraktaren. Som exempelbild för denna uppgift valde jag en bild som jag tog i Kenya av en blind gammelmor hemma hos familjen där en ljusstråle tränger in genom hål i taket och skapar en magisk känsla. Det andra exemplet visar hur plågsamt det kan vara att vara kreativ, något som jag upplever är väldigt vanligt hos musiker. Det här är en bild på en plågad popsångare som kämpar med sin musik mitt i en inspelning. Även dessa bilder är tagna med det mångsidiga Nikkor 50/f1.4 som är mitt favoritobjektiv för porträtt.

 

2a

 

3. Berätta en historia

 

Den tredje och sista uppgiften kräver en speciell sorts koncentration. Man måste se helheten som leder till de mest ikoniska bilderna, en kombination där man skickligt fångar ögonblicket och förmedlar känslan. En story kan berättas genom såväl frågor som svar. Jag tycker att det är roligt att förvirra betraktaren, att skapa en hunger för svar.

 

Denna bild med en iscensatt trafikolycka är ett exempel på detta. Många som ser bilden frågar sig säkert vad det är som har hänt och varför personen i mitten ser ut så där. Detta var ett editorial-uppdrag för ett exklusivt finländskt modehus. Ett annat exempel där svaren finns rakt framför ögonen på betraktaren är denna bild från en klubb. Trots att det är en rätt så uppenbar situation där det inte ställs några frågor att tala om berättar bilden ändå sin story om ögonblicket. Den första bilden är tagen med ett Sigma 50mm/f1.4 Art-objektiv som har den ljusstyrka och skärpa som krävs för den rätta kicken. Dessutom använde jag ett Cokin P058 stjärnfilter. Den andra bilden togs med den uppsättning jag oftast har med mig till klubbar det vill säga en Nikon D750 med ett Sigma 24/f1.4 Art-objektiv och Nikons SB-910-blixt med överlägsna TTL-egenskaper.

 

3A

 

Det var en glädje att se att alla deltagare hade lyckats skapa en harmonisk helhet av tre bilder – till skillnad från mina exempel, vilket jag beklagar. Detta visar dock vilken hög nivå det var på tävlingen.

 

- Julius Konttinen 

Rajala Ambassador 2018