27.3.2021

Walden – en kortfilm filmad med Sony FX3

Jag heter Dennis Schmelz och är professionell filmare från Erfurt i Tyskland. Mitt jobb ger mig möjlighet att besöka spännande platser, möta intressanta människor och upptäcka unika berättelser. Jag lägger ned mycket tid på att få mina filmer att bli autentiska, inspirerande och visuellt uttrycksfulla. Mitt arbete är mer än ett jobb för mig, det är min passion och jag uppskattar varje del i processen med ett nytt projekt. Det finns alltid ett nytt perspektiv att upptäcka.

 


Walden

Med FX3 från Sonys serie Cinema Line-kameror ville jag producera en kortfilm som visade vad som är möjligt med en så liten kamera. Filmen lyfter fram kontrasten mellan vår snabba digitala värld och tystnaden och kraften i naturen tillsammans med en del lättsamma stunder. Ursprungligen hade jag tänkt arbeta i Alperna och hade redan valt ut några lämpliga platser men covid-restriktionerna gjorde det omöjligt. I slutändan valde jag att fotografera i Thüringen i Tyskland och det visade sig vara rätt beslut.

 

man-holding-a-sony-fx3-camera-with-accessories-mounted-scaled_wresized_w906

 

Första intrycket av att spela in med Sony FX3

Jag imponerades omedelbart av kamerans stil och konstruktion: den har en mycket stabil och bra design. Reglagen och fästpunkterna för extrautrustning som skärmar och sändare är genomtänkta och skapar ett snabbt och effektivt arbetsflöde. Fläktkylsystemet innebär att jag aldrig behöver oroa mig för att kameran överhettas och S-Cinetone-alternativet är ett bra tillägg. Även om jag använde det mycket föredrar jag S-Log3 för att få ett stort dynamiskt omfång från kameran, speciellt i scener med hög kontrast. Med topphandtaget och 2 XLR-portarna får du ett liknande arbetsflöde som när du använder XLR box K3M. Det uppskattar jag mycket och det kändes bekant att hantera ljudet under inspelningen. Det underlättar dessutom när du arbetar med låga kameravinklar.

 

man-films-a-truck-from-the-back-of-a-car

 

Bildens utseende och objektiven som användes under inspelningen

Vi filmade mycket med primärobjektiv för att förhöja filmkänslan och få ett grundare skärpedjup. Jag hade fått testa nya 35mm f/1.4 GM i ett tidigare projekt och jag uppskattade det objektivet extra mycket här. FE 50mm f/1.4 ZA som ger underbar jämn bokeh användes också, tillsammans med FE 24mm f/1.4 GM för breda bilder inne i stugan. Vid längre porträttagningar behövde jag en längre brännvidd för att skilja ut motivet från bakgrunden och använde därför 85mm f/1.4 GM och FE 135mm f/1.8 GM för snabbare och mer korrekta autofokusövergångar. För större flexibilitet använde vi även några zoomobjektiv, i första hand för bilscenerna: FE 16-35mm f/2.8 GM, 24-70mm f/2.8 GM och FE 70-200mm f/2.8 GM OSS. Och slutligen behövde jag för scenerna med djur mer räckvidd och valde då FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS och FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS. Sony möjliggör så många kreativa val av brännvidd och alla deras objektiv fungerar fint med Sony-kameror.

man-films-an-actor-with-his-sony-alpha-camera

 

Filmtips med Sony FX3 och någa sluttankar

Jag uppskattade verkligen att få testa kameran före den officiella lanseringen och jag tror att FX3 bevisar att du inte behöver avancerad utrustning för att uppnå biokvalitet. Kraften och det lilla formatet hos kameran visar verkligen det!

 

https://www.sony.se/alphauniverse/stories/walden-a-sony-fx3-cinematic-short-film